lördag 6 april 2013

Virknålsfodral

Hemma efter en härlig påskvecka i danmark och äntligen är hela högen dessutom friska. Storebror har varit på dagis för första gången på 3 ½ vecka!!!...välbehövligt för en 4-åring med myror i rumpan. Välbehövligt även för en mamma och en Lillebror.

Mitt i alla hundratals (det är nog tyvärr inte ens en överdrift) projekt så ramlade jag över en helt underbar och för mig ny blogg. Jaha....bara å dra igång ett nytt projekt och lämna övriga åt ett vilande öde. Som tur var så var det så skoj att jag lyckades både börja och avsluta det nya alstret på två dagar (ok...jag fick stanna uppe till efter 02 på nätterna men det var det värt). Här är det: mitt alldeles egna, fina virkade fodral till alla virknålar.


"Huvuddelen" virkas i stolpar...växelvis vanliga och i relief. 


 Fickan där jag förvarar bl.a mätsticka och sax består av vanliga fastmaskor. Jag valde att göra en kant med smygmaskor på fickan för att den skulle bli lite mer stabil.
 På flärparna har jag precis som Jeanette satt fast några nålar...fast det gjordes efter fotograferingen. Jag behövde göra fler fastmaskor till flärparna än vad som stod i beskrivningen och jag hittade bara tunnare elastisk tråd så jag körde dubbelt.
Fodralet är kantat med sk kräftgång...något jag aldrig testat förut. Svårast var att bestämma sig för vilken sida av maskorna som var snyggast.

Det här är mitt härmapebidrag till Svea. Du hittar beskrivningen här...den är på danska men med många bra bilder så jag tror inte den är så svår att följa även om man nu inte kan danska...men har ni några "språkfrågor" så är det bara å hojta!

Nu väntar fortsatt rensning av garderober och uthus inför morgondagens tur till återvinningsstationen.

6 kommentarer:

  1. Jättefint! Spännande projekt, som jag blev lite sugen på! Kul att du vill vara med i Härmapan!

    SvaraRadera
  2. Jättefint härmapat! Snyggare än originalet faktiskt!/ Annika

    SvaraRadera
  3. Snyggt fodral! Blir sugen att göra ett jag också, även fast jag redan har ett sytt fodral.

    SvaraRadera
  4. Oj så fint det är! Heja du! Och du, tack för dina härliga ord. Kram o sol!

    SvaraRadera