tisdag 26 februari 2013

Cakepops

Jag har lovat några av er att lägga ut receptet på cakepopsen jag gjorde. Så här kommer det tillsammans med några tips och trix som om ni frågar mig gör det lite enklare.


Ingridienser:
  • 1pkt kakor med fyllning (jag använde ballerina kladdkaka till dom turkosa och testade citronrån till dom rosa...det sistnämnda var ingen hit).
  • Philadelphia ( jag använde lightvarianten då det var det enda som fanns här ute i lanthandeln och det fungerade bra. I recepten jag läst har man använt ca 100g...jag använde knappt 50g)
  • Candy Melts eller choklad
  • Någon "smaklös" olja typ raps eller kokosfett och ev färg till chokladen.
  • klubbpinnar (finns på bla panduro) eller använd sugrör som du klipper av på hälften.
  • strössel eller annat att dekorera med.


Tips:
  • Använd en oasis eller frigolitbit att ställa popsen i efter att du doppat dem i "chokladen". Gör hålen för pinnarna I FÖRVÄG med hjälp av en tandpetare eller liknande.
  • Köp hem ett gäng småsprutor i plast (sådana som man drar upp medicin med) från apoteket...användbart till det mesta och så även här. 
  • "Spä ut" candy meltsen eller chokladen med olja eller kokosfett så blir det mycket lättare att få cakepopsen fina. Speciellt meltsen blir väldigt trögflytande när man smälter dem. Men tänk på att använda en olja utan smak...olivolja går bort mao.
  • Om du vill färga vit choklad så använd färg som inte är vattenbaserad (som vanlig hushållsfärg i matbutiken är) så slipper du riskera att stå med en grynig massa som inte går att använda.
  • Låt "skalet" stelna till en smula innan du dekorerar med tex strössel...annars sjunker det in väldigt snabbt. Och strö över strösslet istället för att försöka doppa klubborna i det.


Gör så här (eller rättare sagt så här gjorde jag):
  • Mixa kakorna i en matberedare tills det bara blir smulor.
  • Klicka i philadelphian och kladda ihop som när du gör chokladbollar.
  • Rulla kulor, jag gjorde en stl mitt emellan 1-krona och 5-krona. Gör du för stora kulor är risken större att dom går sönder på pinnen alt ramlar av pinnen.
  • Gör ett hål i varje kula med en av klubbpinnarna.
  • Ställ in kulorna i frysen ett tag så håller dom formen bättre och blir lättare att doppa i meltsen/chokladen.
  • Fram med plastsprutan....eller kladda bäst du kan;) Smält lite choklad i micron (bara några bitar) och dra upp den i sprutan. Spruta sedan ned lite choklad i hålen på kulorna. Doppa klubbpinnarna i chokladen och stoppa sedan i dem. Eftersom kulorna är frysta stelnar chokladen snabbt så gör 2-3 st i taget. På det här sättet får du pinnarna att sitta mycket bättre och du slipper tappa ned dem i bunken när du ska doppa dem.
  • Smält candymeltsen/chokladen i ett vattenbad...spä ut med fettet/oljan.
  • Doppa och dekorera
  • Låt stelna...KLART!
Jag fyllde upp muggar med socker och stack ned cakepopsen i när dom skulle serveras.

2 kommentarer:

  1. Har aldrig gjort cakepops men nu blir jag sugen på att prova! Ser verkligen festligt och gott ut! / Annika

    SvaraRadera
  2. Åh vad jag ska testa på att göra såna till nästa kalas, blir nog till mitt eget :)
    Tack för att du la upp receptet och tips o trix!

    kram

    SvaraRadera