tisdag 11 september 2012

Lillebrors Lekboll

Precis som Malin gissade så var det en kantig boll som virkades. En kantig boll i en drös med färger och bjällror som låter...en hit tycker Lillebror.






Och eftersom min svägerska har bett om en beskrivning för en enkel femhörning så kommer det en sådan här:

  1.  Virka 2 lm, vänd, hoppa över första m och virka 2 fm i den andra. Vänd med en lm.
  2.  Virka 2 fm i varje m (= 4m) Vänd med en lm.
  3.  Virka 2 fm i första m, sedan 1 fm i dom 2 följande m och sedan 2 fm i den sista m (= 6m)
  4.  Fortsätt på samma sätt med 2 fm i första och sista m och 1 fm i varje m däremellan. Vänd med lm på varje varv. När du har 18 m virkar du 1 varv utan att öka.
  5. Vänd med en lm, hoppa över första m och virka fm fram till näst sista m på föregående varv, hoppa över den och virka en fm i sista m (= 16m)
  6. Virka nästa varv utan att minska.
  7. Fortsätt att minska på samma sätt tills du har 10 m (varannat varv utan att minska). Avsluta med ett varv utan att minska. Ta av och fäst garnet.
(lm= luftmaska, m= maska, fm= fastmaska)

mönster från Frida Ponténs bok: Virka!


7 kommentarer:

  1. Jättefin, kanske ska göra en till min lilla också :)

    SvaraRadera
  2. Virkade en boll enligt ditt mönster, så fick jag förfrågan om mönstret. Eftersom jag inte vill ta åt mig äran för ditt mönster så tänkte jag fråga om det är ok om jag länkar hit?

    Jätte fin boll:)
    Mvh
    Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart får du länka hit även om jag inte kan ta åt mig äran av mönstret:)
      Hoppas bollen blev bra och att den är uppskattad!

      Radera